一枚の特選フォト「海 & 船」


One Selected Photo "Oceans & Ships"

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戦前の日台航路船: 高千穂丸・瑞穂丸・香取丸・大和丸
[台湾・台北市/長榮海事博物館]

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高千穂丸 [拡大画像: x27508.jpg]

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瑞穂丸 [拡大画像: x28196.jpg]

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香取丸 [拡大画像: x28197.jpg]

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大和丸 [拡大画像: x28198.jpg]

5 「日本時期商船」コーナーのパネル展示 [x拡大画像なし]


台湾・台北市内の長榮海事博物館(Evergreen Matitime Museum)の展示の一つに「日本時期商船」というコーナーがあって、 「台湾航線船舶紹介(Introduction of Taiwanese Shipping Routes)」および「台湾航路紹介(Introduction to Taiwan Sea Routes)」と題するパネルが展示される(画像5)。そこには、戦前に日本−台湾航路に就航した主要船舶として、 「高千穂丸(大阪商船)」、「瑞穂丸(左上)」、「香取丸(日本郵船)」、「大和丸」の船舶絵葉書と共に、4隻のプロフィールが次のように 紹介されている。

台湾航路の主要船舶
(画像1) 高千穂丸 (所属:大阪商船): 1934年進水、8,100トン、乗客定員832名。1943年3月19日米国による魚雷 攻撃で沈没した。絵葉書提供:台湾の国家図書館

    Takachiho Maru (Osaka Shosen Kaisha)
    Built in the Mitsubishi Shipyard and launched in 1934, this ship was 144 meters long, had a displacement of 8,100 tons and could hold a total of 832 passengers. On March 19th 1943, the US navy torpedoed Takachiho Mari and it sank. Only around two handred passengers survived.
(画像2) 瑞穂丸 (所属:大阪商船): 1912年9月進水、8,511トン、乗客定員835名。1930年神戸と基隆間で就航を始めた。 1944年にルソン島の北部海域で米国の爆撃により沈没した。絵葉書提供:国家図書館
    Mizuho Maru (Osaka Shosen Kaisha)
    Luanched in September 1912, this ship had a displacement of 8,511 tons, was 140 meters long and could hold a total of 835 passengers. In 1930, it began its voyage between Kobe and Keelung; in 1944, it was bombed by the US forces north of Luzon and sank.
(画像3) 香取丸(所属:日本郵船): 1913年進水、10,500トン、乗客定員358名。香取神宮に因んで命名された。 日本と台湾との間に就航した郵便船(mail boat)。1941年にオランダの潜水艦により爆撃され沈没した。絵葉書提供:国家図書館
    Katori Maru (NYK Line)
    Launched in 1913, this ship was named after Katori Shrine (Katori Jingu) and had a displacement of 10,500 tons. It was 158.5 meters long and could hold a total of 358 passengers. In 1923, this mail boat sailed between Japan and Taiwan. It was bombed and sunk by a Dutch submarine in 1941.
(画像4) 大和丸はかつてはイタリア船で、9,655トン、乗客定員1,068名であった。大和丸と名付けられ日本の郵便船となり、 基隆と神戸の間に就航した。1941年9月13日に、米国の潜水艦により中国沿岸の舟山島(Zhoushan Island; 中国の 上海南方、寧波東方、杭州湾の東南方に位置する島)の東方海域で爆撃を受け沈没した。絵葉書提供:国家図書館。 絵葉書には「近海郵船株式会社 神戸基隆線 大和丸 総噸数壹萬噸」と記される。
    Yamato Maru
    This former Italian ship had a displacement of 9,655 tons, was 153 meters long and could hold a total of 1,068 passengers. It became a Japanese mail boat renamed Yamato Maru and navigated on Taiwanese shipping routes. In 1930, it sailed between Keelung and Kobe and on September 13th 1941, it was bombed and sunk by a US submarine in the east of Zhoushan Island.


[その他のパネル展示(1)]
台湾での海運の発展は日本の植民統治時代に絶頂期を迎えた。日本から台湾への海運は、1896年から始まり1945年まで続いた。 当時最も重要な輸送形態は船での移送であった。
    台湾航線船舶紹介 Introduction of Taiwanese Shipping Routes
    The development of shipping reached its peak in the Japanese colonial period. Shipping from Japan to Taiwan started from 1896 and in 1945, traveling by boat had become the most important form of transportation. Returning to west depended on shipping and Taiwan's location at the center of East Asia made it a key port for boats to berth.
清時代の後期に、英国の「Douglas Lapraik & Co.」が淡水や安平から中国南東諸港への航路を開いた。日本の統治下において、 台湾政府は、大阪商船と日本郵船に対して、台湾と日本との航路に船舶を就航させるよう命じ、かつ助成も行った。その航路は1896年から 高雄、安平、および澎湖諸島(ぺスカドーレス・アイランズ Pescadores Islands/所在地: 台湾海峡)に毎週寄港した。
    台湾航路紹介 Introduction to Taiwan Sea Routes
    In late Qing Dynasty, Douglas Lapraik & Co. (Britain) opened sea routes from Danshuei and Anping to Southeastern China. Under the Japanese reign, the Taiwanese Government ordered and subsized the Osaka Shosen Kaisha and NYK Line (Nippon Yusen KK) to run sea routes between Taiwan and Japan, which stopped at Takao, Anping, and Pescadores every week from 1896.


[その他のパネル展示(2)]

    The sea routes in eastern Taiwan stopped at Su-ao, Hualian, and Taitung, and there were also stops at Green Island and Orchid Island. At less than 3,000 tons, most of the ships offered an uncomfortable trip.

    Until Osaka Shosen Kaisha and NYK Line opened routes between Keelung and Kobe - plus those between Kaohsiung and Yokohama in 1915 - the most comfortable and stable ships were 10,000 tons.

    A ferry trip to Japan used to cost 60 yen for a first-class cabin and 20 yen元 (equivalent to a public servant's monthly salary) for an economy cabin. Consequently, these ships offered services like guided tour at harbors and the delivery of mail, luggage, and telegrams.
    (注)yen: 元(中国・台湾での通貨単位)

    During the beginning of Japan's Showa Period, Osaka Shosen Kaisha had published an instruction manual about the sea routes of Taiwan that were operated by them, including the information of the routes schedule, the passenger guidelines , an introduction of ships, the timetable and price table for each route and the information about combined sea and land transportation. Due to the entire line of Taiwan's Western Line fully operational in 1908, the manual also included a travel guide to the scenic spots along the railway line, which marked a milestone of Taiwan's tourism and transportation development.

[2017.02.27-03.06 台湾・台北/長榮海事博物館2017.03.03][画像保管: No.158フォルダー/No.6-1/img1995etc.]


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