海洋総合辞典 Comprehensive Ocean Dictionary, 特選フォト・ギャラリーPhoto Gallery, 李鴻章Li Hongzhang, 近代化政策China's first modernization policy, 清国海軍・北洋艦隊創建building-up of China's Beiyang (Northern) Fleet, 香港海事博物館Hong Kong Maritime Museum, 香港Hong Kong

一枚の特選フォト⌈海 & 船⌋


One Selected Photo "Oceans & Ships"

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清国・李鴻章の近代化政策と海軍・北洋艦隊の創建
[香港海事博物館]

香港海事博物館には、清国の李鴻章 (1823-1901) の自強運動 (最初の近代化運動)と同国海軍・北洋艦隊の創建に関する展示 コーナーがある。両舷に外輪をもつ蒸気船のシンプルな模型がそこに展示される。彼による清国の近代的な艦隊の創建を象徴 している。

展示に記されるキャプション(英文)は下記のとおりである

    Li Hongzhang and the First Modernization
    The Self-Strengthening Movement aimed to update military, naval and commercial systems with western technology and scientific knowledge, but retain China's existing governmental, social and economic structures.
    An example of both potentials and dangers of this route was the foreigner-led Chinese Imperial Maritime Custums Service set up in Sganghai in 1854.
    It was a Chinese government department, but with mostly British personnel. It successfully collected revenues and improved coastal navigation. But it also often favoured British more than Chinese interests.

    Li Hongzhang (1823-1901), who by 1872 had emerged as leader of the push for modernization, had worked successfully with foreign advisors against the Taiping rebels. Under his guidance, China's maritime world modernized in two ways.
    To build China's naval power, he purchaed modern German and British built ships and created the Beiyang (Northern) Fleet.
    His influence ensured it gained most resources and by 1895 was the largest naval forces in Asia.
    In the commercial sector, as a result of Li's memorial to the Emperor in 1872, China Merchants Steam Navigation Co. was founded. The company initially rivalled western shipping interest before succumbing to bureaucracy.

    In promoting these ventures Li Hongzhang was hampered by traditional Chinese power structures. The wars with France and Japan illustrated starkly how China's interests conflicted with those of the very same industrial powerhouses on which it was relying for knowledge. The gap between China and the industrialzed countries proved too great to be bridged in this First Modernization.

李鴻章が進めた自強運動とは、西欧の知識・技術をもって中国の軍事、海軍、産業システムの刷新を図ることであった。 彼は中国の近代化政策を例えば次の2つの方法で推し進めようとした。

先ず、中国の海軍力を確立するために、ドイツや英国の近代的な船舶を購入し、北方艦隊 (Beiyang Fleet, Nothern Fleet) を 創建した。1895年までにはアジアで最大の海軍力を誇った。第2に、彼から皇帝への進言の結果「China Merchants Steam Navigation Company」が創設された。

李鴻章は、近代化政策を推進する過程で、国内の伝統的な権力構造ゆえのいろいろな抵抗を受けることになった。 先進工業国と自国との格差を埋めようにも、そこには甚だ大きい格差が横たわっていることを認識せざるをえなかった。

今後彼の自強運動・近代化政策の他、清国の海軍・北洋艦隊の創建など海洋領域で果たした彼の事績を学ぶ機会をもちたい。

[画像撮影 2015.11.20&22 香港海事博物館にて]拡大画像: x27142.jpg][拡大画像: x27143.jpg: "Li Hongzhang and the First Modernization"][拡大画像: x27144.jpg: 左同]


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