一枚の特選フォト「海 & 船」

One Selected Photo "Oceans & Ships"

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船尾外輪船「ペタルーマ号」の巨大なパドル

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サンフランシスコのフィッシャーマンズ・ワーフは誰もが知る有名な観光名所である。そのすぐ西隣に「サンフランシスコ 海洋国立歴史公園(San Francisco Maritime National Historical Park)」があり、その中核は「ハイド・ストリート・ ピア(Hyde Street Pier)」である。そこに数多くの歴史的船舶 (Historic Shipsと称される) が係留され一般公開されている。

画像はサンフランシスコとペタルーマ (サンフランシスコ湾の最奥部から北へ10kmほど川を遡った内陸部にある町) との間 (36マイル) を1万回以上往復し、旅客と貨物を輸送した河船・船尾外輪船の「ペタルーマ号 (Sternwheeler Petaluma)」の 船尾外輪 (paddlewheel) である。外輪の直径は18フィート (1フィート=30.48㎝、18 ft.=約5.5メートル) もある。 同号は1950年に引退し、1956年に焼けて沈没した。

案内パネルには次のように記される。

    "After 35 years, 8 months and 10 days we tie up for good. This ends 103 years of stern wheel navigation on S.F. Bay and tributaries. John H. Urton, Master"


    Final Log Entry, dated August 24, 1950

    The Petaluma was the last of the San Francisco riverboats. During the nineteenth century, these passenger and cargo boats, operating on the island river systems, were the primary link between San Francisco and the towns and farming communities of the California interior.

    Running between San Francisco and Petaluma, the sternwheeler Petaluma made more than 10,000 trips over the 36-mile route. She carried passengers and served the chicken ranches for which Petaluma was famous.

    Petaluma's shallow hull and sternwheel remained useful on the Petaluma River long after her sisters had quit the major rivers. Finally retired in 1950, she was exhibited in Oakland until she burned and sank in 1956.

[画像撮影: 2008.7.27/サンフランシスコ海洋国立歴史公園/ハイド・ストリート・ピアにて] [拡大画像: x20077.jpg][拡大画像: x27027.jpg]


展示パネルのかつてのペタルーマ号。 [拡大画像: x27025.jpg][拡大画像: x27023.jpg: 説明書き (パネル全体)] [拡大画像: x27026.jpg: Petalumaの説明書き][全体画像: x27024.jpg: 写真と基礎要目]

ペタルーマ号の要目: 1914年ベニシア (Benicia) にて建造; 全長148フィート (約45m)、幅員32フィート4インチ (約10m)、 喫水7フィート6インチ (約2.3m) である。

辞典内関連サイト: 世界の海洋博物館-USA


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